Narciß, E., Schüttpelz-Brauns, K. & Obertacke, U. (2021). Impact of mandatory placements in the final year on choosing a subject for postgraduate training? Beiträge zur Hochschulforschung, 4, 176-197.
Narciß, E., Homberg, A. & Schüttpelz-Brauns, K. (2021). Qualitätsoffensive Praktisches Jahr - Neue Entwicklungen an der Schwelle zur internistischen Weiterbildung. In: 127. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Innere Medizin (DEGIM). Digitaler Kongress, 17.-20.04.2021. Current congress p.20. Demeter Verlag Thieme.
Giemsa, P., Wübbolding, C., Fischer, M.R., Graupe, T., Härtl, A., Lenz, C., Sanftenberg, L., Schelling, J., Schüttpelz-Brauns, K. & Kiessling, C. (2020). What works best in a general practice specific OSCE for medical students: Mini-CEX or content-related checklists? Medical Teacher, 42(5), 578-584. http://doi.org/10.1080/0142159X.2020.1721449
Schüttpelz-Brauns, K., Hecht, M., Hardt, K., Karay, Y., Zupanic, M. & Kämmer, J.E. (2020). Institutional strategies related to test-taking behavior in low stakes assessment. Advances in Health Sciences Education, 25(2), 321-335. http://doi.org/10.1007/s10459-019-09928-y
Schüttpelz-Brauns, K., Karay, Y., Arias, J., Gehlhar, K. & Zupanic, M. (2020). Comparison of the evaluation of formative assessment at two medical faculties with different conditions of undergraduate training, assessment and feedback. GMS Journal for Medical Education, 37(4), Doc41. http://doi.org/10.3205/zma001334
Beyer L.M., Schüttpelz-Brauns, K. & Großmann, I. (2019) Varianzanalytische Auswirkungen faktorenanalytischer Skalenkonstruktion. Empirische Evaluationsmethoden, Band 23, 41-47. Berlin: ZeE-Verlag.
Eckel, J., Zavaritskaya, P., Schüttpelz-Brauns, K.*, Schubert, R.* (2019). An explorative vs. traditional practical course: How to inspire scientific thinking in medical students. Advances in Physiology Education, 43(3), 350-354. doi.org10.1152/advan.00120.2018 (* geteilte Letztautorenschaft)
Homberg, A., Narciß, E. & Schüttpelz-Brauns K. (2019). What reasons do final-year medical students give for choosing the hospitals for their clinical training phases? A quantitative content analysis. GMS Journal for Medical Education, 36(4), Doc38. http://doi.org/10.3205/zma001246
Kunz, K., Burkert, M., Heindl, F., Schüttpelz-Brauns, K. & Giesler, M. (2019). The frequency of using certain feedback methods in the teaching of medicine: a survey of teachers at the medical faculties in Baden-Wurttemberg. GMS Journal for Medical Education, 36(4), Doc45. http://doi.org/10.3205/zma00125
Schüttpelz-Brauns K., Narciß, E., Giesler, M. & Obertacke, U. (2019). Erfassung der Zufriedenheit mit dem Einsatz im Praktischen Jahr (Ma-FEZ-PJ) zur Qualitätssicherung der Lehre im Praktischen Jahr – Psychometrie eines Selbsteinschätzungsfragebogens. Zentralblatt für Chirurgie, 144(06), 580-586. http://doi.org/10.1055/a-0774-8123
Schüttpelz-Brauns, K., Nühse, K., Strohmer, R. & Kaden, J.J. (2019). Training OSCE examiners: minimal effort with far-reaching results. Medical Education, 53(11), 1153-1154. http://doi.org/10.1111/medu.13970
Beyer, L. & Schüttpelz-Brauns, K. (2018). Hast Du nicht alle Daten in der Bank? Ersetz‘ sie einfach! oder Wie zuverlässig sind Imputationsverfahren? Empirische Evaluationsmethoden, Band 22, 101-107. Berlin: ZeE-Verlag.
Dusch, M., Narciß, E., Strohmer, R. & Schüttpelz-Brauns, K. (2018). Competency-based learning in an ambulatory care setting: Implementation of simulation training in the Ambulatory Care Rotation during the final year of the MaReCuM model curriculum. GMS Journal for Medical Education, 35(1):Doc6. http://doi.org/10.3205/zma001153
Fritze, O., Lammerding-Koeppel, M., Boeker,M., Narciss, E., Wosnik, A., Zipfel, S. & Griewatz, J. (2018). Boosting competence-orientation in undergraduate medical education – A web-based tool linking curricular mapping and visual analytics, Medical Teacher, 41(4), 422-432. http://doi.org/10.1080/0142159X.2018.1487047
Lammerding-Koeppel, M., Fritze, O., Giesler, M., Narciß, E., Steffens, S., Wosnik, A. & Griewatz, J. (2018). Benchmarking for research-related competencies - a curricular mapping approach at medical faculties in Germany. Medical Teacher, 40(2), 164-173. http://doi.org/10.1080/0142159X.2017.1395403
Pippel, E., Narciß, E., Obertacke, U., Strohmer, R. & Schüttpelz-Brauns, K. (2018). Physicians’ roles in competency-based teaching: Do students recognize them? GMS Journal for Medical Education, 35(3), Doc37. http://doi.org/10.3205/zma001183
Schüttpelz-Brauns, K., Kadmon, M., Kiessling, C., Karay, Y., Gestmann, M. & Kämmer, J. E. (2018). Identifying low test-taking effort during low-stakes tests with the new Test-taking Effort Short Scale (TESS) – development and psychometrics. BMC Medical Education, 18(1), 101. http://doi.org/10.1186/s12909-018-1196-0
Beyer, L. & Schüttpelz-Brauns, K. (2017). Alpha-Maximierung: Ergebnisse aus Re-Analysen mit kleinen Stichprobenumfängen. Empirische Evaluationsmethoden, Band 21, 59-66. Berlin: ZeE-Verlag.
Eckel, J., Schüttpelz-Brauns, K. Miethke, T., Rolletschek, A., & Fritz, H. (2017). The inventory as a core element in the further development of the science curriculum in the Mannheim Reformed Curriculum of Medicine. GMS Journal for Medical Education, 34(2), Doc22. http://doi.org/10.3205/zma001099
Fritze, O., Griewatz, J., Narciß, E., Shiozawa, T., Wosnik, A., Zipfel, S. & Lammerding-Koeppel, M. (2017). How much GK is in the NKLM? A comparison between the catalogues of exam-relevant topics (GK) and the German National Competence-based Learning Objectives Catalogue for Undergraduate Medical Education (NKLM). GMS Journal for Medical Education, 34(1), Doc9. http://doi.org/10.3205/zma001086
Lammerding-Koeppel, M., Giesler, M., Gornostayeva, M., Narciss, E., Wosnik, A., Zipfel, S., Griewatz, J., & Fritze, O. (2017). Monitoring and analysis of the change process in curriculum mapping compared to the National Competency-based Learning Objective Catalogue for Undergraduate Medical Education (NKLM) at four medical faculties. Part I: Conductive resources and structures. GMS Journal for Medical Education, 34(1), Doc7. http://doi.org/10.3205/zma001084
Matthes, J., Giesler, M., Wagner-Menghin, M., Himmelbauer, M., Preusche, I. & Schüttpelz-Brauns, K. (2017). Publication activity in medical education research: A descriptive analysis of submissions to the GMS Zeitschrift für Medizinische Ausbildung in 2007-2015. GMS Journal for Medical Education, 34(3), Doc32. http://doi.org/10.3205/zma001109
Schüttpelz-Brauns, K., Eschmann, D., Weiß, B., Narciß, E., Obertacke, U., Schreiner, U. (2017). PJ Chirurgie im Modellstudiengang MaReCuM (Mannheim) [Practical Year – Surgery in the Reformed Curriculum MaReCuM (Mannheim)]. Zentralblatt für Chirugie, 142(01), 61-66. http://doi.org/10.1055/s-0035-1546248
Beyer, L. & Schüttpelz-Brauns, K. (2016). Alpha-Maximierung – Ergebnisse aus Re-Analysen. Empirische Evaluationsmethoden, Band 20, 45-52, Berlin: ZeE-Verlag.
Beyer, L. & Schüttpelz-Brauns, K. (2016). Angewandte Interventionseffektanalyse im Panel - Ein Anwendungsbeispiel in der medizinischen Ausbildungsforschung. ZeE - Wissenschaftliche Veranstaltungen, Band 6, 13-22, Berlin: ZeE-Verlag.
Mette, M., Dölken, M., Hinrichs, J., Narciß, E., Schüttpelz-Brauns, K., Weihrauch, U. & Fritz, H. M. (2016). Comprehension through cooperation: Medical students and physiotherapy apprentices learn in teams – Introducing interprofessional learning at the University Medical Centre Mannheim, Germany. GMS Journal for Medical Education, 33(2), Doc31. http://doi.org/10.3205/zma001030
Schüttpelz-Brauns, K., Narciss, E., Schneyinck, C., Böhme, K., Brüstle, P., Mau-Holzmann, U., Lammerding-Koeppel, M. & Obertacke, U. (2016). Twelve tips for successfully implementing logbooks in clinical training. Medical Teacher, 38(6), 564–569. http://doi.org/10.3109/0142159X.2015.1132830
Beyer, L. & Schüttpelz-Brauns, K. (2015) Alpha-Maximierung – das Verfahren das Artefakte schafft. Empirische Evaluationsmethoden, Band 19, 15-18, Berlin: ZeE-Verlag.
Karay, Y., Schauber, S., Stosch, C., Schüttpelz-Brauns, K. (2015). Computer Versus Paper—Does It Make Any Difference in Test Performance? Teaching and Learning in Medicine, 27(1), 57-62. http://dx.doi.org/10.1080/10401334.2014.979175
Pruskil, S., Deis, N., Druener, S., Kiessling, C., Philipp, S. & Rockenbauch, K. (2015). Implementation of "social and communicative competencies" in medical education. The importance of curriculum, organisational and human resource development. GMS Zeitschrift für Medizinische Ausbildung, 32(5):Doc50. http://doi.org/10.3205/zma000992
Schüttpelz-Brauns, K. (2015). Medizinische Ausbildungsforschung - Methoden und Herausforderungen. Wissenschaftliche Veranstaltungen. Band 5, 63-70. Berlin: ZeE-Verlag.
Schüttpelz-Brauns, K., Kiessling, C., Ahlers, O. & Hautz, W. (2015). Symposium „Methodik der medizinischen Ausbildungsforschung“ des Ausschusses für Methodik der Ausbildungsforschung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung e.V. (GMA). GMS Zeitschrift für Medizinische Ausbildung, 32(1), Doc3. http://doi.org/10.3205/zma000945
Schüttpelz-Brauns, K., Obertacke, U., Kaden, J. & Hagl, C.I. (2015). Association between students’ personality traits and hand hygiene compliance during objective standardized clinical examinations. Journal of Hospital Infection, 89(3), 210-214. http://doi.org/10.1016/j.jhin.2014.11.014
Beyer, L., & Schüttpelz-Brauns, K. (2014). Wie gut können Modellverletzungen im Rasch-Modell durch Bootstrap Goodness of Fit Statistics ausgewiesen werden?. Empirische Evaluationsmethoden, Band 18, 31-36, Berlin: ZeE-Verlag.